torsdag 24 juli 2014

"Bara" 48 kvar...

Här om dagen, tidigt som tusan, åkte jag till ån "Nybroån", strax utanför Ystad/Köpingebro i sökandet efter art nummer två. Enligt ryktet skulle det finnas en del olika fiskarter att fylla på listan med. Väl på plats såg jag några sporadiska vak men inget som verkade övertygande om att det fanns stim av fisk i området, förutom de små mörtarna som jag redan bockat av på listan.

När vinden lättade något såg jag dem. På andra sidan ån, i ett lugnt område i anslutning till några överhängande träd, syntes mörkbruna skepnader precis under ytan. Stilla stående under trädet väntade de på godbitar som tappade fästet bland grenarna. Ett ödesdigert misstag.

Jag provade en "Chernobyl Ant" som resulterade i ett snabbt hugg och givetvis missade jag den. Tiden gick och kanske flugan var för stor, så jag bytte till en mindre flygande foam-myra och genast fick jag fiskarnas uppmärksamhet. Det tredje mothugget satte den lilla kroken perfekt i mungipan och dragkampen var i full gång.

Trots fiskens storlek, var kampen över inom loppet av några minuter. Efter lite akrobatik landade jag en Id (Leuciscus idus) av hygglig storlek.

Därmed blev detta min första Id och min andra fiskart på listan var ett faktum. 

Bara 48 kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar