söndag 3 juli 2016

Exmouth; Dag 2 - "Keep cool, calm and collected!"

Axelvärket från gårdagens intensiva kastande hade lagt sig under natten och idag var jag taggad mer än någonsin!
Jono hämtade mig vid huset i vad som börjar bli vanlig ordning. Idag var det väder för tonfisk sa han. Väl utanför marinan satte vi kurs mot öppet hav och spejade flitigt längs horisonten efter fåglar och plask. Hittar man fåglarna så hittar man oftast fisken. Fåglarna på denna sidan planeten får, till skillnad mot våra svenska överviktiga måsar, arbeta för mödan och tricket är att hitta en större flock som cirkulerar i samma område. Detta betyder att betesfisken finns i vattnet och under dem oftast den större fisken. Den större fisken, ofta tonfisk, trycker upp betesfisken till ytan och börjar kalasa på de små stackarna. Fåglarna i området ser uppståndelsen på långt håll och är snabba att ta sig dit och dyker rakt ner i kaoset. Det är just detta beteendet som fiskare letar efter och inom kort hittade vi just en sådan kaotisk situation.

"Big strips man! It's not a nymph!"

Jono förklarade att nu är det en fråga om snabbhet utan dess like. Två luftkast som mest, minst tjugo meter lina ska ut och flugan ska landa mitt i smeten. Ögonblicket som flugan landar ska den tas hem med långa, snabba drag.
Jag tog position i fören, matade ut linan på golvet framför mig och inväntade Jono's order.

Long cast!” ropade Jono och då var det bara att få ut flugan så snabbt som möjligt. I bästa fall får man två chanser innan stimmet försvinner och dyker upp någon annanstans. Och så höll det på ett bra tag. Vi flyttade oss mellan kalasen allt eftersom de dök upp, försvann och åter dök upp längre bort. Fisket var svårt och trassel, knutar på fluglinan och för korta kast var en regelbunden företeelse. De gånger som kastet lyckades ratades flugan helt just för att den inte rörde på sig fort nog, eller för att flugan försvann i den stora mängden betesfisk. ”Faster! Long strips man, long strips!” var en fras som ofta ropades akterifrån.
Men, trots alla missar och svenska svordomar som rullade ut över havet så lärde jag mig hur det skulle gå till och slutligen började allting falla på plats.

Tungt gung!

Hugget kom nästan omedelbart, med besked och den resulterande rusningen likaså. Tonfisken tog fart likt inget annat och ett karakteristiskt ”tick!-tick!-tick!” hördes när knuten mellan fluglina och backing for genom spöringarna. Efter den första rusningen började det slitsamma arbetet med att återfå alla meter backing som fisken tömt ur rullen. När vansinniga rusningar inte längre fungerade ändrade fisken taktik och började simma i cirklar under båten och totalvägrade att komma till ytan. Efter nästan 10 minuters slitande och vevande fick jag åter se fluglinan och slutligen lyfte Jono upp en ”Longtail Tuna” i skaplig kaliber över relingen.

Longtail Tuna; Thunnus tonggol

En betesfisks värsta mardröm

Under eftermiddagen förflyttade vi oss in på flatsen i hopp om att få testa sight fiske på Queenfish mm. men endast en ”Double Whiptail” visade intresse för flugan så vi vände ut mot öppet hav igen. På vägen ut uppenbarade sig ett nytt ”bust up” en bit framför båten och det blev febril aktivitet på båten. Än en gång tog jag plats i fören och förberedde mig. "Ok mate! Keep cool, calm and collected. They are feeding hard!" sa Jono medans han positionerade båten bredvid stimmet.
Detta stimmet höll sig lyckligtvis i samma område en ovanligt lång tid och vi krokade, drillade och landade tre ”Mackerel Tuna” ur stimmet innan de till sist försvann vidare ut till havs.

En av dessa tre tonfiskar lyckades dock inte simma iväg för egen motor och sjönk sakta mot botten. Plötsligt började vi se mörka skepnader cirkulera runt kroppen. Hajarna hade anlänt. Med ett endaste bett delade en av hajarna fisken på mitten och simmade iväg. Den kvarvarande biten fortsatte sjukna innan den också bara "försvann".

Kvällen kom och min andra fiskedag med Jono kom till ett slut och vi vände fören hemåt än en gång. Morgondagen kunde mycket väl bli en riktigt bra dag, berättade Jono innan han släppte av mig vid huset.