fredag 8 juli 2016

Exmouth, Dag 3 - "Shark!"

Idag befann vi oss på andra sidan halvön, utanför revet i Indiska oceanen. Vinden låg på från öst vilket gjorde att bukten blev svårfiskad. Det i sin tur gjorde oceansidan lätthanterlig och planen för dagen var något jag verkligen hade hoppats på att få prova på. Segelfisk och/eller Marlin på fluga!

Principen är ganska enkel. Man trollar en kroklös ”teaser” efter båten på hundra meters djup utanför revet i hopp om att en Marlin eller Segelfisk skulle visa sig bakom båten. Om och när det väl händer, lockas fisken närmare båten och båten läggs i friläge. Där efter presenteras flugan och var beredd med det hårdaste mothugget tänkas kan. 

Låter ju inte helt omöjligt...

Jono poängterade dock det finstilta mellan raderna. En Segelfisk eller Marlin kunde dyka upp bakom båten precis när som helst under dagen. Fem minuter eller sju timmar och femtiofem minuter in i fiskedagen. Han har upplevt båda och allt däremellan. 

Vi trollade runt i sex timmar utan att få upp en enda fisk bakom båten. Förutom hela äventyret is sig, så tror jag att oceanens dyningar och den djupt mörka blå, ja nästan lila-ish färgen imponerade på mig mest. Så mycket energi som ligger "lagrat", knappt märkbart. i vågorna ute på hundra meters djup, för att sedan utlösas i till synes kaos när de når revet var verkligen imponerande. Vi gick dock inte lottlösa. När vi puttrade omkring där ute fick vi nöjet se ett par valar simma förbi, en okänd fisk sprätta till i ytan samt en ”Dugong”, en typ av sjöko vid revet.


I väntans tider


På vägen tillbaka stannade vi till strax innan vågorna slår mot revet. Den kolossala mängd vatten som kommer från oceanen och tvingas upp över revet är häpnadsväckande. Skillnaden mellan vågtopp och vågdal var flera meter och ena sekunden kunde jag inte se land för att sekunden senare stirra rakt ner i det kristallklara havet framför båten. En minst sagt spännande situation.
Jono hade full kontroll (hoppas jag) på båten och höll säkert avstånd från revet. Under de nästkommande 15 minuterna landade vi en ”Finny Scad” samt en ”Oceanic Dart”, en nära släkting till den välkända ”Permit”. Jag fick också min första närkontakt med havets städpatrull, hajen.
En revhaj i lagom kaliber kom som skjuten ur en kanon längs revet och tog min tredje fångst och satte fart mot revet. Innan jag han ropa "Shark!" var redan backingen utanför toppöglan och det var bara till att låsa rullen och hålla emot tills tafsen brast.


Oceanic Dart; Trachinoyus russelli


Hajincidenten kändes som et bra tillfälle att sätta punkt för dagen och vi vände blickarna hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar